Co to jest optymalizacja SEO na potrzeby wyszukiwarek?

Co to jest optymalizacja SEO?

SEO oznacza „optymalizację dla wyszukiwarek internetowych”. Mówiąc prościej, optymalizacja SEO to proces ulepszania i poprawiania jakości witryny w celu zwiększenia jej widoczności w Google, Microsoft Bing i innych wyszukiwarkach, kiedy ludzie szukają:

  • Produktów, które sprzedajesz,
  • Usług, które świadczysz,
  • Informacji dotyczących zagadnień i dziedzin, w których posiadasz specjalistyczną wiedzę i/lub doświadczenie.

Im lepsza widoczność Twoich stron w wynikach wyszukiwania, tym większa szansa, że zostaną znalezione i kliknięte. Ostatecznym celem optymalizacji SEO dla wyszukiwarek jest przyciągnięcie użytkowników odwiedzających witrynę, którzy staną się klientami, odbiorcami lub chętnie wracającymi czytelnikami.

Czego dowiesz się z tego przewodnika?

Jak SEO różni się od SEM i PPC?

SEM i PPC to dwa inne powszechne terminy, o których często czytasz i słyszysz w większej społeczności marketingu wyszukiwarek.

Czytaj dalej, aby dowiedzieć się więcej o obu tych terminach i ich związku z SEO.

SEO kontra SEM

SEM oznacza marketing wyszukiwarek internetowych, lub jak jest bardziej powszechnie znany, marketing wyszukiwarek.

Marketing wyszukiwarek to rodzaj marketingu internetowego. To ogólny termin obejmujący zarówno działania SEO, jak i PPC, mające na celu generowanie ruchu za pośrednictwem organicznych wyników wyszukiwania i wyników płatnych.

Krótko mówiąc, marketing wyszukiwarek polega na pozyskiwaniu ruchu i widoczności w wynikach wyszukiwania za pomocą działań zarówno płatnych, jak i nieodpłatnych.

W jaki sposób SEO i SEM różnią się od siebie? Technicznie rzecz biorąc, nie są one różne – SEO stanowi po prostu jedną część SEM:

  • SEO = generowanie ruchu organicznego z wyników wyszukiwania.
  • SEM = generowanie ruchu organicznego i płatnego z wyników wyszukiwania.

Teraz, tutaj sytuacja staje się nieco zagmatwana.

Obecnie wielu ludzi używa terminu SEM zamiennie z PPC (o czym będziemy rozmawiać w następnej sekcji).

To podejście wydaje się podważać SEO. Niemniej jednak, SEO to także rodzaj marketingu, tak jak PPC.

Najlepiej jest myśleć o SEO i SEM w ten sposób:

Wyobraź sobie, że SEM to moneta. SEO to jedna strona tej monety, a PPC to druga strona.

SEO kontra PPC

PPC oznacza płatne kliknięcia – rodzaj marketingu internetowego, w którym reklamodawcy płacą za każde kliknięcie w swoją reklamę.

Reklamodawcy licytują konkretne słowa kluczowe lub frazy, dla których chcą, aby ich reklamy pojawiły się w wynikach wyszukiwania. Kiedy użytkownik wyszukuje jedno z tych słów kluczowych lub fraz, reklama reklamodawcy pojawi się wśród najlepszych wyników.

Podsumowując, jeśli myślimy o marketingu wyszukiwarek jako o monecie, SEO i PPC stanowią dwie strony tej samej monety – SEO to strona nieodpłatna, a PPC to strona płatna.

Kolejny ważny punkt: ważne jest, aby nigdy nie myśleć o tym jako „SEO kontra PPC” (czyli która opcja jest lepsza), ponieważ są to uzupełniające się kanały. To nie jest pytanie o wybór jednej z nich, zawsze wybieraj obie (o ile twój budżet na to pozwala).

Jak już wspomnieliśmy, terminy SEM i PPC są używane zamiennie w branży. Zawsze, gdy wspominamy o „SEM”, oznacza to zarówno SEO (wyniki organiczne) jak i PPC (wyniki płatne).

Dlaczego optymalizacja SEO jest ważna?

SEO to krytyczny kanał marketingowy. Po pierwsze i przede wszystkim: organiczne wyniki wyszukiwania generują 53% całego ruchu na stronach internetowych.

To jedna z głównych przyczyn, dla których globalna branża SEO ma szansę osiągnąć ogromne 122,11 miliarda dolarów do 2028 roku. SEO przynosi realne efekty biznesowe dla marek, firm i organizacji o różnych rozmiarach.

Kiedy ludzie chcą gdzieś pójść, coś zrobić, znaleźć informacje, badać lub kupić produkt/usługę – ich podróż zwykle zaczyna się od wyszukiwania.

Jednak dziś wyszukiwanie jest niezwykle rozdrobnione. Użytkownicy mogą przeszukiwać tradycyjne wyszukiwarki internetowe (np. Google, Microsoft Bing), platformy społecznościowe (np. YouTube, TikTok) lub strony sklepów detalicznych (np. Amazon).

W rzeczywistości, 61% internautów w USA rozpoczyna swoje poszukiwania produktu na Amazonie, w porównaniu z 49%, którzy rozpoczynają je na wyszukiwarce internetowej, takiej jak Google. Zauważmy również, że według tych samych badań:

  • 32% rozpoczyna na Walmart.com.
  • 20% rozpoczyna na YouTube.
  • 19% rozpoczyna na Facebooku.
  • 15% rozpoczyna na Instagramie.
  • 11% rozpoczyna na TikToku.

Co to oznacza? Trilony wyszukiwań są przeprowadzane każdego roku. Wyszukiwanie jest często głównym źródłem ruchu na stronach internetowych, co sprawia, że ważne jest by były „przyjazne dla wyszukiwarek” na każdej platformie, gdzie ludzie mogą szukać Twojej marki lub firmy.

Wszystko to oznacza, że poprawienie widoczności i zajmowanie wyższej pozycji w wynikach wyszukiwania niż konkurencja może pozytywnie wpłynąć na Twój wynik finansowy.

SEO jest również niezwykle ważne, ponieważ strony wyników wyszukiwania w wyszukiwarkach (SERP) są bardzo konkurencyjne – pełne funkcji wyszukiwania (i reklam PPC). Funkcje SERP obejmują:

  • Panele wiedzy.
  • Wyróżnione fragmenty.
  • Mapy.
  • Obrazy.
  • Filmy.
  • Najnowsze wiadomości.
  • Pytania innych użytkowników.
  • Karuzele.

Kolejnym powodem, dla którego SEO jest kluczowe dla marek i firm, jest to, że w przeciwieństwie do innych kanałów marketingowych, dobra praca SEO jest zrównoważona. Kiedy płatna kampania się kończy, kończy się również ruch. Ruch z mediów społecznościowych jest w najlepszym przypadku niewiarygodnie niestabilny – i stanowi ułamek tego, co kiedyś był.

SEO stanowi podstawę marketingu holistycznego, gdzie wszystko, co robi Twoja firma, ma znaczenie. Gdy już zrozumiesz, czego chcą Twoi użytkownicy, możesz wdrożyć tę wiedzę we wszystkich swoich działaniach:

    • Kampanie (płatne i organiczne).

    • Zawartość strony internetowej.

    • Własności na mediach społecznościowych.

SEO to kanał, który przyciąga ruch, którego potrzebujesz, aby osiągnąć główne cele biznesowe (np. konwersje, wizyty, sprzedaż). Buduje również zaufanie – witryna, która dobrze się pozycjonuje, jest ogólnie uważana za autorytarną lub godną zaufania, co stanowi kluczowe elementy, które Google chce nagradzać wyższymi pozycjami.

Rodzaje SEO

Istnieją trzy rodzaje SEO:

    • SEO techniczne: Optymalizacja aspektów technicznych strony internetowej.

    • SEO na stronie: Optymalizacja treści na stronie internetowej dla użytkowników i wyszukiwarek.

    • SEO pozasystemowe: Tworzenie aktywów marki (np. ludzi, znaków, wartości, wizji, sloganów, hasł reklamowych, kolorów) i podejmowanie działań, które w ostatecznym rozrachunku zwiększają świadomość i rozpoznawalność marki (czyli demonstracja i rozwijanie swojej wiedzy, autorytetu i godności) oraz generowanie popytu.

Masz pełną kontrolę nad treścią i optymalizacjami technicznymi. To nie zawsze ma zastosowanie w przypadku działań pozasystemowych (nie można kontrolować linków z innych stron ani decyzji platform, od których zależy, czy działalność zostanie zamknięta lub dokonane zostaną istotne zmiany), ale te działania wciąż stanowią kluczową część tego trójkąta sukcesu SEO.

Wyobraź sobie SEO jako drużynę sportową. Potrzebujesz zarówno silnej obrony, jak i ataku, aby wygrać – oraz kibiców (czyli publiczność). Pomyśl o optymalizacji technicznej jako o swojej obronie, o optymalizacji treści jako o swoim ataku i o optymalizacji pozasystemowej jako o sposobach przyciągania, angażowania i utrzymywania lojalnych fanów.

Optymalizacja techniczna

Optymalizacja technicznych elementów strony internetowej jest kluczowa i fundamentalna dla sukcesu SEO.

Wszystko zaczyna się od architektury – tworzenia strony internetowej, którą można przeszukiwać i indeksować przez wyszukiwarki. Jak to kiedyś powiedział Gary Illyes, analityk trendów Google, w Reddit AMA: „ZROB WRESZCIE STRONĘ PRZESZUKALNĄ”.

Chcesz, aby wyszukiwarki łatwo odnajdywały i uzyskiwały dostęp do wszystkich treści na Twoich stronach (tj. tekst, obrazy, filmy). Elementy techniczne, które tutaj mają znaczenie, to struktura adresów URL, nawigacja, wewnętrzne linkowanie i wiele innych.

Doświadczenie jest również kluczowym elementem optymalizacji technicznej. Wyszukiwarki podkreślają znaczenie stron, które szybko się ładowią i zapewniają doświadczenie użytkownika. Elementy takie jak Core Web Vitals, przyjazność dla urządzeń mobilnych i użyteczność, HTTPS oraz unikanie uciążliwych interstycjalów mają znaczenie w SEO technicznym.

Innym obszarem optymalizacji technicznej jest struktura danych (inaczej znana jako schemat). Dodawanie tego kodu do swojej strony internetowej może pomóc wyszukiwarkom lepiej zrozumieć Twoją treść i poprawić Twoją widoczność w wynikach wyszukiwania.

Ponadto usługi hostingowe, systemy zarządzania treścią (CMS) i bezpieczeństwo strony internetowej odgrywają rolę w SEO.

Optymalizacja treści

W SEO Twoja treść musi być zoptymalizowana dla dwóch głównych grup odbiorców: ludzi i wyszukiwarek. Oznacza to, że optymalizujesz treść, którą zobaczy Twoja publiczność (to, co jest faktycznie na stronie) oraz to, co zobaczą wyszukiwarki (kod).

Celem zawsze jest publikowanie pomocnych, wysokiej jakości treści. Możesz to osiągnąć poprzez połączenie zrozumienia potrzeb i oczekiwań swojej publiczności z danymi i wskazówkami dostarczonymi przez Google.

Podczas optymalizacji treści dla ludzi, upewnij się, że:

    • Obejmuje istotne tematy, w których masz doświadczenie lub ekspertyzę.

    • Zawiera słowa kluczowe, które ludzie używają do znalezienia treści.

    • Jest unikalna lub oryginalna.

    • Jest dobrze napisana i wolna od błędów gramatycznych i ortograficznych.

    • Jest aktualna i zawiera dokładne informacje.

    • Obejmuje multimedia (np. obrazy, filmy).

    • Jest lepsza niż Twoi konkurenci na stronie wyników wyszukiwania.

    • Jest czytelna – zoptymalizowana pod kątem ułatwienia zrozumienia udostępnianych informacji (myśl: podtytuły, długość akapitów, stosowanie wytłuszczeń/pochyleń, listy numerowane/nienumerowane, poziom czytania itp.).

Dla wyszukiwarek istotnymi elementami do zoptymalizowania są:

    • Tagi tytułowe.

    • Metaopisy.

    • Nagłówki (H1-H6).

    • Tekst alternatywny obrazu.

    • Metadane Open Graph i karty Twittera.

Optymalizacja poza stroną (off-site)

Istnieje wiele działań, które w ścisłym sensie nie są „SEO”, ale mimo to mogą wspierać i pośrednio przyczyniać się do sukcesu SEO.

Budowanie linków (proces pozyskiwania linków do strony internetowej) jest działalnością najbardziej kojarzoną z SEO pozasystemowym. Zysk z różnorodnych linków prowadzących do Twojej strony internetowej z relewantnych, autorytatywnych i zaufanych stron może przynieść wielkie korzyści (np. rankingi, ruch). Jakość linków jest ważniejsza od ilości – a celem jest duża ilość jakościowych linków.

A jak zdobyć te linki? Istnieje wiele metod promocji strony internetowej, które synergizują się z działaniami SEO. Obejmują one:

    • Budowanie marki i marketing marki: Techniki mające na celu zwiększenie rozpoznawalności i reputacji.

    • Public Relations (PR): Techniki public relations mające na celu zdobycie linków przyznawanych redakcyjnie.

    • Marketing treści: Niektóre popularne formy obejmują tworzenie filmów, ebooków, badań, podcastów (lub bycie gościem w innych podcastach) i publikowanie gościnne (lub blogowanie gościnne).

    • Marketing i optymalizacja mediów społecznościowych: Zarezerwuj nazwę swojej marki na wszystkich odpowiednich platformach społecznościowych, zoptymalizuj ją w pełni i udostępniaj odpowiednie treści.

    • Zarządzanie listami: Zgłoszenie, weryfikacja i optymalizacja informacji o Twojej firmie lub stronie internetowej w miejscach, gdzie mogą być one wymieniane i znajdywane przez osoby wyszukujące (np. katalogi, strony z recenzjami, wiki).

    • Oceny i recenzje: Ich zdobywanie, monitorowanie i reagowanie na nie.

Ogólnie rzecz biorąc, mówiąc o pozasystemowym, mówimy o działaniach, które nie będą miały bezpośredniego wpływu na Twoją zdolność do zajmowania wyższych pozycji wyłącznie z technicznego punktu widzenia.

Jednak ponownie, wszystko, co robi Twoja marka, ma znaczenie. Chcesz, aby Twoją markę można było znaleźć wszędzie tam, gdzie ludzie mogą ją szukać. Dlatego niektórzy próbują przebrandować „optymalizację dla wyszukiwarek” jako „optymalizację doświadczenia wyszukiwania” lub „optymalizację wszędzie”.

Specjalizacje SEO

Optymalizacja dla wyszukiwarek internetowych ma także kilka podgatunków. Każda z tych specjalizacji różni się od „zwykłego SEO” w swoim własnym sposób, zwykle wymagając dodatkowych taktyk i prezentując różne wyzwania.

Pięć takich specjalizacji SEO to:

    • SEO dla e-commerce: Dodatkowe elementy SEO obejmują optymalizację stron kategorii, stron produktów, nawigacji z faceted navigation, struktur linków wewnętrznych, obrazów produktów, recenzji produktów, schematów i wiele innych.

    • SEO dla przedsiębiorstw: To SEO na masową skalę. Zazwyczaj oznacza to pracę z witryną (lub wieloma witrynami/markami) z ponad milionem stron – lub może to zależeć od wielkości organizacji (zazwyczaj tych, które osiągają miliony lub miliardy dolarów rocznie). Praca na skalę przedsiębiorstwa oznacza zazwyczaj opóźnienia w próbach wprowadzenia zmian SEO przez zespół deweloperski, a także zaangażowanie wielu interesariuszy.

    • SEO międzynarodowe: To globalne SEO dla międzynarodowych firm – czyli wykonywanie SEO dla wieloregionalnych lub wielojęzycznych witryn – oraz optymalizacja dla międzynarodowych wyszukiwarek, takich jak Baidu lub Naver.

    • Lokalne SEO: Tutaj celem jest zoptymalizowanie stron internetowych w celu zwiększenia widoczności w wynikach lokalnych organicznych wyszukiwarek, zarządzanie i zdobywanie recenzji oraz wpisów biznesowych, między innymi.

    • SEO dla wiadomości: W przypadku wiadomości, ważna jest prędkość – w szczególności upewnienie się, że trafiasz do indeksu Google jak najszybciej i pojawiasz się w miejscach takich jak Google Discover, Google’s Top Stories i Google News. Istnieje potrzeba zrozumienia najlepszych praktyk dotyczących płatnych dostępów, stron sekcji, specyficznych danych strukturalnych dla wiadomości i wiele innych.

Jak działa SEO?

Jeśli znalazłeś tę stronę za pośrednictwem wyszukiwarki Google, prawdopodobnie wyszukiwałeś Google frazy [co to jest SEO] lub [SEO].

Ale spójrzmy na SEO szerzej. W ogólnym rozrachunku, SEO naprawdę działa poprzez kombinację:

    • Ludzi: Osoby lub zespół odpowiedzialny za realizację strategii, taktyki i operacyjnej pracy SEO.

    • Procesy: Działania podjęte w celu usprawnienia pracy.

    • Technologia: Platformy i narzędzia używane do pracy.

    • Działania: Efekt końcowy lub wynik.

Wiele innych rzeczy wpływa na to, jak działa SEO. Poniżej znajduje się ogólny przegląd najważniejszych elementów wiedzy i procesów.

Sześć kluczowych obszarów, łącznie, sprawia, że SEO działa:

    1. Zrozumienie, jak działają wyszukiwarki

W skrócie, jeśli chcesz, aby ludzie znajdowali Twoją firmę poprzez wyszukiwanie – na dowolnej platformie – musisz zrozumieć procesy techniczne, które stoją za funkcjonowaniem silnika wyszukiwania – a następnie upewnić się, że dostarczasz wszystkie odpowiednie „sygnały”, które wpłyną na tę widoczność.

Mówiąc o tradycyjnych wyszukiwarkach internetowych, takich jak Google, istnieją cztery odrębne etapy wyszukiwania:

    • Indeksowanie: Wyszukiwarki używają robotów do odkrywania stron w Internecie, śledząc linki i korzystając z map witryn.

    • Renderowanie: Wyszukiwarki generują, jak będzie wyglądała strona, korzystając z informacji HTML, JavaScript i CSS.

    • Indeksowanie: Wyszukiwarki analizują treść i metadane stron, które odkryły, i dodają je do bazy danych (choć nie ma gwarancji, że każda strona na Twojej stronie zostanie zaindeksowana).

    • Ranking: Skomplikowane algorytmy analizują różnorodne sygnały, aby określić, czy strona jest relevantna i na wystarczająco wysokim poziomie jakości, aby pokazać się, gdy użytkownicy wprowadzają zapytanie.

Ale optymalizacja pod kątem wyszukiwarki Google różni się od optymalizacji dla innych platform, takich jak YouTube czy Amazon.

Weźmy na przykład Facebooka, gdzie czynniki takie jak zaangażowanie (polubienia, komentarze, udostępnienia, itp.) oraz to, z kim ludzie są połączeni, mają znaczenie. Następnie, na Twitterze, ważne są sygnały takie jak aktualność, interakcje lub wiarygodność autora.

I jeszcze bardziej komplikując sprawy: wyszukiwarki wprowadziły elementy uczenia maszynowego, aby wydobywać treści – co sprawia, że jeszcze trudniej jest powiedzieć, że „to” czy „tamto” spowodowało lepsze lub gorsze wyniki.

    1. Analiza

Analiza to kluczowa część SEO, a oto kilka jej form, które poprawią efektywność SEO:

    • Analiza audytorium: Ważne jest zrozumienie swojej docelowej grupy odbiorców lub rynku. Kim są (czyli ich demografia i psychografia)? Jakie są ich punkty bolące? Jakie pytania mają, na które możesz odpowiedzieć?

    • Analiza słów kluczowych (research fraz kluczowych): Ten proces pomaga zidentyfikować i włączyć odpowiednie i wartościowe terminy wyszukiwania, które ludzie używają na Twoich stronach – i zrozumieć, ile jest zapotrzebowania i konkurencji na te słowa kluczowe.

    • Analiza konkurencji: Co robią Twoi konkurenci? Jakie są ich mocne i słabe strony? Jakiego rodzaju treści publikują?

    • Analiza marki/biznesu/klienta: Jakie są ich cele – i jak SEO może im pomóc w ich osiągnięciu?

    • Analiza witryny: Różne audyty SEO mogą odsłonić możliwości i problemy na stronie internetowej, które przeszkadzają w sukcesie w organicznych wynikach wyszukiwania. Niektóre audyty do rozważenia: techniczne SEO, treść, profil linków i E-E-A-T.

    • Analiza SERP: To pomoże Ci zrozumieć intencję wyszukiwania dla danego zapytania (np. czy jest to komercyjne, transakcyjne, informacyjne czy nawigacyjne) i tworzyć treści, które są bardziej prawdopodobne do zdobycia rankingów lub widoczności.

    1. Planowanie

Strategia SEO to Twój długoterminowy plan działania. Musisz ustawić cele – i plan, jak je osiągniesz.

Pomyśl o swojej strategii SEO jak o mapie drogowej. Trasa, którą wybierzesz, prawdopodobnie będzie się zmieniać i rozwijać w czasie – ale cel powinien pozostać jasny i niezmieniony.

Twoj plan SEO może obejmować rzeczy takie jak:

    • Ustawienie celów (np. OKR, SMART) i oczekiwań (tj. harmonogramy/kamienie milowe).

    • Określenie i dostosowanie istotnych KPI i metryk.

    • Decyzja o tym, w jaki sposób zostaną utworzone i wdrożone projekty (wewnętrzne, zewnętrzne lub mieszane).

    • Koordynacja i komunikacja z interesariuszami wewnętrznymi i zewnętrznymi.

    • Wybór i wdrożenie narzędzi/technologii.

    • Zatrudnianie, szkolenie i strukturyzacja zespołu.

    • Określenie budżetu.

    • Pomiar i raportowanie wyników.

    • Dokumentowanie strategii i procesu.

    1. Tworzenie i wdrożenie

Gdy wszystkie badania zostaną wykonane, nadszedł czas, aby zamienić pomysły w działanie. Oznacza to:

    • Tworzenie nowej treści: Doradzanie zespołowi ds. treści, jakie treści trzeba stworzyć.

    • Rekomendowanie lub wdrażanie zmian lub ulepszeń do istniejących stron: Może to obejmować aktualizację i ulepszanie treści, dodawanie wewnętrznych linków, włączanie słów kluczowych/tematów/encji lub identyfikowanie innych sposobów dalszej optymalizacji.

    • Usuwanie starych, przestarzałych lub niskiej jakości treści: Typy treści, które nie radzą sobie dobrze, nie przyciągają konwertującego ruchu ani nie pomagają w osiągnięciu celów SEO.

    1. Monitorowanie i utrzymanie

Musisz wiedzieć, kiedy coś idzie źle lub się psuje na Twojej stronie internetowej. Monitorowanie jest kluczowe.

Musisz wiedzieć, czy ruch spada na ważnej stronie, strony stają się wolne, nieodpowiednie lub wypadają z indeksu, cała Twoja strona internetowa staje się niedostępna, łamią się linki lub występuje wiele innych potencjalnie katastrofalnych problemów.

    1. Analiza, ocena i raportowanie wyników

Jeśli nie mierzysz SEO, nie możesz go poprawić. Aby podejmować decyzje oparte na danych dotyczące SEO, będziesz musiał korzystać z:

    • Analityki strony internetowej: Skonfiguruj i używaj narzędzi (co najmniej darmowych narzędzi takich jak Google Analytics, Google Search Console i Bing Webmaster Tools), aby zbierać dane dotyczące wyników.

    • Narzędzia i platformy: Istnieje wiele platform „wszystko w jednym” (lub pakietów), które oferują wiele narzędzi, ale możesz także wybrać, aby używać tylko wybranych narzędzi SEO do śledzenia wyników w określonych zadaniach. Lub, jeśli masz zasoby i żadne narzędzia na rynku nie robią dokładnie tego, czego chcesz, możesz stworzyć swoje własne narzędzia.

Po zebraniu danych będziesz musiał sporządzać raporty. Możesz tworzyć raporty za pomocą oprogramowania lub ręcznie.

Raportowanie wyników powinno opowiadać historię i być wykonywane w określonych odstępach czasu, zazwyczaj porównując do poprzednich okresów raportowych (np. rok do roku). To zależy od rodzaju strony internetowej (zazwyczaj będzie to co miesiąc, kwartał lub inny okres),

SEO jest ciągłe

SEO nigdy się nie kończy. Wyszukiwarki, zachowanie użytkowników i Twoi konkurenci zawsze się zmieniają. Strony internetowe zmieniają się i przemieszczają (i psują) się w czasie. Treść staje się przestarzała. Twoje procesy powinny ulepszać się i stawać się bardziej efektywne.

Podsumowując: Zawsze jest coś, co możesz monitorować, testować lub ulepszać. Albo, jak to ujął Bruce Clay: SEO będzie skończone tylko wtedy, gdy Google przestanie zmieniać rzeczy, a cała konkurencja zginie.

Jak nauczyć się SEO?

Teraz, kiedy rozumiesz więcej na temat tego, czym jest SEO i jak działa, jak możesz dowiedzieć się więcej?

Czytanie (lub, jeśli wolisz, oglądanie lub słuchanie) najnowszych wiadomości, badań, najlepszych praktyk i innych nowości w dziedzinie SEO powinno stać się jednym z Twoich regularnych nawyków, czy to codziennie, co tydzień czy miesięcznie. Powinieneś także inwestować w uczestnictwo w co najmniej jednym lub dwóch wydarzeniach rocznie.

Oczekiwania i zachowanie wyszukiwaczy stale się zmieniają, co oznacza, że algorytmy stale się zmieniają, aby nadążać. To, w połączeniu z nowymi przełomami technologicznymi (nie trzeba daleko szukać, aby zauważyć eksplozywny wzrost ChatGPT pod koniec 2022 roku i nagłe dodanie generatywnego AI do wyników wyszukiwania w 2023 roku).

Oto niektóre godne zaufania źródła i wskazówki, które pomogą Ci rozwijać się jako profesjonalista SEO.

Zasoby SEO Google

  • Google Search Essentials: W tym przewodniku Google omawia wymagania techniczne, politykę spamu i kluczowe najlepsze praktyki.
  • Przewodnik początkującego SEO: Przegląd podstaw SEO, zgodnie z najlepszymi praktykami Google.
  • Wytyczne dla oceniających jakość wyników wyszukiwania: Dokument ten wyjaśnia, jak Google instruuje oceniających ludzkich w celu oceny jakości swoich wyników wyszukiwania, poprzez analizę doświadczenia, wiedzy, autorytetu i wiarygodności treści i stron internetowych.

Rozwijanie umiejętności SEO

SEO wymaga wielu umiejętności. Jednym z najlepszych sposobów na naukę SEO jest eksperymentowanie. Praktyczne doświadczenie to jedna z absolutnie najlepszych dróg do poszerzenia swoich umiejętności i pogłębienia wiedzy na temat SEO.

Buduj swoje własne strony internetowe – i poświęć je tematom, które Cię pasjonują. Wypróbuj różne taktyki i techniki. Zobacz, co działa, a co nie.

Innym sposobem na rozwinięcie swojej kariery jest uczestnictwo w konferencjach poświęconych wyszukiwarkom.

Poza tym istnieje kilka innych opcji (darmowych i płatnych), aby nauczyć się SEO:

  • Strony internetowe, blogi i publikacje.
  • Książki i e-booki.
  • Filmy.
  • Podcasty.
  • Webinaria.
  • Konferencje, wydarzenia i spotkania.
  • Kursy.
  • Programy szkoleniowe i certyfikacyjne.
  • Grupy (np. media społecznościowe, Slack).
  • Biuletyny informacyjne.
  • Śledzenie ekspertów w mediach społecznościowych.
  • Forum.

Bądź jednak ostrożny. Chociaż istnieje wiele wiarygodnych źródeł, to w pewnym momencie (Ty lub Twoi klienci) natkniecie się na przestarzałe lub błędne informacje dotyczące SEO.

Podsumowując: nie istnieją „uniwersalne” prawdy ani żadna wielka tajemnica dotycząca SEO. Prawda jest taka, że musisz włożyć pracę we wszystkie etapy SEO, aby zwiększyć widoczność, kliknięcia, ruch, autorytet, konwersje, sprzedaż i przychody.

Udostępnij ten wpis w mediach społecznościowych